At kende takt og tone vil sige at kende reglerne for menneskelig omgængelighed, også kaldet pli. Hvad enten det gælder arbejdsliv, privatliv, diskussion med venner og familie, eller det at skrive en mail, er det vigtigt, man altid viser sig fra sin bedste side.
Fordele
Ofte er det nemmere at forhandle, argumentere og virke selvsikker over mail, da afsender og modtager ikke står ansigt til ansigt. Dette kan være en fordel for begge parter, og dialogen holdes ofte mere formel og med venlige hilsner, tak for fremsendte, de bedste hilsner osv. Parterne har nemlig tid til at overveje, hvad de vil svare tilbage.
Casehelp vil ikke stå i vejen for en sund forhandling på en case, det skal bare foregå i en ordentlig tone.
Risici
At afsender sidder bag en skærm kan medføre en mere direkte tone, da afsender tror denne ikke skal møde modtager.
Start altid din mail høfligt og afslut din mail høfligt. Det er altid en behagelig oplevelse at modtage en velovervejet og velskrevet mail.
Husk at lune og humor er slagkraftige virkemidler.